بیمه شخص ثالث اتومبیل

در میان انواع طرح‌های بیمه‌ای، بیمه شخص ثالث تنها بیمه اجباری و با بیشترین سهم از بازار، پرطرفدارترین بیمه بین ایرانیان محسوب می‌شود. این بیمه‌نامه کلیه خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به شخص زیان دیده در حادثه یا وسیله نقلیه وی را تا سقف تعهدات بیمه جبران می‌کند. منظور از شخص ثالث در این بیمه‌نامه فرد (یا افرادی) است که توسط راننده مقصر دچار خسارت جانی و مالی شده‌اند.

تمامی شرکت‌های بیمه، ‌بیمه شخص ثالث را ارائه می‌دهند و نرخ حق بیمه آن در حداقل پوشش در تمامی شرکت‌ها تقریبا یکسان است و رقابت اصلی شرکت‌های بیمه بر روی کیفیت ارائه این بیمه است.

بیمه ثالث به زودی تغییراتی خواهد داشت و بیمه شخص ثالث راننده‌محور خواهد شد. بر این اساس این بیمه به جای خودرو به راننده تعلق می‌گیرد. بنابراین راننده‌هایی که بهتر رانندگی می‌کنند هزینه کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت خواهند کرد و این امر باعث می‌شود رانندگان جهت دریافت تخفیف بیمه‌ای بیشتر مقررات راهنمایی و رانندگی را بهتر رعایت کنند.

ثالث اتومبیل

بیمه کدام خسارت‌های مالی و جانی واردشده را پرداخت می‌کند؟

  • خسارت‌های وارده به سرنشینان خودروی مقصر به‌غیراز راننده مقصر
  • خسارت جانی وارده به راننده مسبب حادثه
  • خسارت‌های جانی وارده به عابرین پیاده، راننده و سرنشینان خودروی زیان‌دیده
  • خسارت‌های مالی وارده به خودروی زیان‌دیده
  • خسارت پس از برخورد خودرو با اشیاء ثابت

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث در نقل ‌و انتقال خودرو

انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو

در صورت انتقال مالکیت خودرو مالک جدید می‌تواند بیمه‌نامه را به نام خود تغییر دهد. برای اینکار کافیست فروشنده و مالک جدید خودرو به یکی از نمایندگی‌های صادرکننده بیمه مراجعه نمایند. در این حالت عدم انتقال رسمی بیمه‌نامه ممنوعیتی نخواهد داشت زیرا شماره شاسی خودرو در بیمه‌نامه درج شده است و کارت جدید خودرو به نام مالک جدید است.

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث خودرو

در صورتی که مالک قبلی خودرو قصد انتقال بیمه‌نامه به مالک جدید خودرو را نداشته باشد و بخواهد تخفیفات بیمه را برای خود نگه دارد یا به شخص دیگری انتقال دهد می‌تواند با مراجعه به نمایندگی صادر کنند بیمه جهت انتقال تخفیفات بیمه اقدام کند.

در انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به قانون خودروهای با کاربری مشابه توجه داشته باشید. به طور مثال امکان انتقال تخفیف از خودروی سواری به خودرو بارکش وجود ندارد. همچنین انتقال تخفیف بیمه‌نامه در یک خانواده امکان پذیر است.

مدارک لازم برای انتقال تخفیف عدم خسارت

  • اصل و کپی سند خودروی جدید
  • بیمه‌نامه خودرو جدید
  • کپی سند خودروی قدیم
  • کپی بیمه‌نامه خودروی قدیم
  • اصل الحاقیه حذف سوابق خودروی قدیم

چه زمانی کروکی کشیدن در تصادف لازم است؟

بسیاری از رانندگان ممکن است در حین رانندگی دچار حادثه شوند که بسته به شرایط موجود، ترسیم یا ترسیم نکردن کروکی حائز اهمیت می‌شود. در ادامه برخی از شرایطی را که کشیدن کروکی برای پرداخت خسارت الزامی است بیان شده است:

  • یکی از طرفین مدارک لازم رانندگی مانند بیمه‌نامه، گواهینامه را نداشته باشد.
  • زمانی‌که یکی از طرفین در حال حرکت دنده‌عقب باشد.
  • زمانی‌که حادثه منجر به جراحت، صدمه‌بدنی و یا فوت باشد.
  • زمانی‌که یکی از طرفین یا هردو دارنده موتورسیکلت باشند.
  • زمانی‌که یکی از طرفین راننده وسیله نقلیه سنگین باشد.
  • زمانی‌که یکی از طرفین تصادف، وسیله نقلیه نظامی باشد.
  • زمانی‌که تصادف چندمرحله‌ای باشد، یعنی وسیله نقلیه بعد از برخورد با وسیله دیگر به جدول، درخت، … برخورد کند.
  • زمانی‌که تصادف با شیء ثابت باشد.
بیمه اتومبیل

از زمان وقوع تصادف تا زمان پرداخت دیه توسط شرکت بیمه یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، چه مراحلی طی می‌شود؟

  • تماس با پلیس ۱۱۰ یا پلیس راهور ۱۲۰
  • حضور امدادگران فوریت‌های پزشکی در محل، برای معاینه مصدومین یا حضور آمبولانس شهرداری برای انتقال جسد به سردخانه
  • حضور عوامل پلیس راهور، جهت تهیه کروکی غیرسازشی
  • حضور عوامل کلانتری یا پاسگاه انتظامی منطقه برای تهیه صورتجلسه جهت ارائه به مقامات قضایی
  • انتقال خودروی مقصر و یا خودروهای طرفین به نزدیک‌‌ترین پارکینگ
  • معرفی مقصر حادثه به یگان انتظامی
  • مراجعه مقصر به شرکت بیمه جهت تشکیل پرونده اولیه
  • معرفی مجروحان حادثه یا بستگان درجه‌یک آن‌ها به یگان انتظامی جهت شکایت علیه مقصر
  • معرفی مجروحین حادثه به پزشکی قانونی توسط کلانتری
  • ارسال برگ معاینه پزشک قانونی به یگان انتظامی یا مراجع قضایی
  • ارسال پرونده از یگان انتظامی به دادسرا
  • احضار مقصر و زیان‌دیده، برای تکمیل مراحل بازجویی
  • ابلاغ رای دادگاه به طرفین حادثه
  • در صورت عدم‌ اعتراض به رای دادگاه، طرفین می‌توانند با در دست داشتن رای دادگاه، جهت دریافت دیه به شرکت‌بیمه یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مراجعه کنند.
  • ارسال مدارک تکمیلی از دادگاه مربوطه به شرکت‌ بیمه یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی.
  • بررسی پرونده توسط کارشناسان بیمه یا ارزیاب خسارت بیمه‌مرکزی
  • پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی

شرایط استفاده هم‌زمان از بیمه شخص ثالث مقصر و بیمه بدنه زیان‌دیده

بر اساس قانون بیمه ثالث در صورتی که در حادثه تصادف راننده بیمه‌گزار مقصر شناخته شود، بیمه بدنه خسارت وارد شده به خودرو وی را پرداخت خواهد کرد. همچین در صورتی که خسارت وارد شده به خودروی بیمه‌گزار بالاتر از سقف پوشش خریداری شده باشد، بیمه بدنه باقیمانده خسارت را پرداخت خواهد کرد. در شرایطی که در حادثه تصادف راننده خودرو مقصر فرار کرده باشد نیز بیمه بدنه خسارت وارد شده را پرداخت خواهد کرد. در صورتی که در حادثه تصادف خودروی زیان‌دیده در دسته خودروهای گران‌قیمت باشد نیز بیمه بدنه ما به تفاوت خسارت را پرداخت خواهد کرد.

بیمه بدنه اتومبیل

مزایای بیمه بدنه خودرو

  • پرداخت کل خسارت به‌صورت نقدی
  • قابلیت انتقال بیمه بدنه و تخفیفات به خودروی دیگر
  • استفاده از تخفیفات عدم‌خسارت
  • پرداخت حق‌بیمه به صورت قسطی
  • پرداخت خسارت حتی در صورت مقصر بودن راننده
  • پرداخت کل مبلغ خودرو با کسر فرانشیز در صورت سرقت خودرو
  • اگر پوشش مالی مقصر حادثه برای جبران خسارت کافی نبود، می‌توان از محل بیمه بدنه، باقی خسارت را دریافت کرد

بیمه بدنه خودرو شامل دو مجموعه پوشش می‌باشد. پوشش‌ اصلی که با خرید بیمه بدنه دریافت می‌شود و پوشش‌ اضافی که با توجه به نیاز مشتری و مجزا خریداری می‌شود.

بیمه بدنه اتومبیل

پوشش های اصلی بیمه بدنه خودرو

سرقت کلی:  اگر خودرو دزدیده شود و یا بخشی از آن به سرقت برود یا در حین سرقت به خودرو و قطعات خسارتی وارد شود، بیمه بدنه خودرو این هزینه‌ها را پوشش خواهد داد.آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار:خساراتی که به خودرو و یا قطعات یدکی آن در اثر آتش‌سوزی، انفجار یا صاعقه وارد می‌شود.حادثه، تصادف، سقوط، واژگونی: خساراتی که از برخورد اتومبیل با یک جسم چه ثابت چه متحرک یا همراه با واژگونی و سقوط باشد.

پوشش های تکمیلی بیمه بدنه

  • سرقت جزئی لوازم و قطعات خودرو:با پرداخت حق‌بیمه اضافی، می‌توان قطعات اصلی و لوازم خودرو را نیز بیمه کرد تا در صورت سرقت قطعات این هزینه توسط بیمه‌گر جبران شود.
  • شکسته شدن شیشه به تنهایی: این پوشش برای حوادثی مانند شکسته شدن شیشه براثر تغییر دما و یا متراکم شدن هوای داخل خودرو مناسب است.
  • حوادث طبیعی: خطرات طبیعی مانند سیل، زلزله…  با پرداخت هزینه اضافی می‌تواند تحت پوشش بیمه بدنه خودرو قرار گیرد.
  • هزینه ایاب و ذهاب: این پوشش مربوط به زمانی می‌شود که خودرو در اثر حادثه راهی تعمیرگاه شده و مالک خودرو به همین دلیل نتواند از خودرو استفاده کند.
  • پاشیدن مواد شیمیایی و اسیدی: در این پوشش خسارت واردشده در صورت پاشیده شدن مواد شیمیایی به خودرو پرداخت می‌شود.
  • نوسانات قیمت: درصورتی‌که در زمان بروز حادثه، قیمت روز بازار خودرو نسبت به قیمت بیمه‌شده آن بالاتر باشد ، می‌توان با داشتن این پوشش،خسارت را به ارزش واقعی روز دریافت کرد.
  • پوشش هزینه توقف جهت خودروهای بارکش و اتوکار: این پوشش توسط برخی از شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود که در آن بیمه‌گر متعهد می‌شود در صورت عدم‌امکان استفاده از وسیله به علت آسیب وارده و ماندن در تعمیرگاه بنا بر دلایلی که شامل بیمه بدنه می‌شود به بیمه‌گذار به‌صورت روزانه خسارتی پرداخت کند. میزان هزینه پرداختی بیمه متناسب با نوع خودرو و ظرفیت آن تعیین می‌گردد.
  • پوشش ترانزیت: این پوشش مربوط به حوادث خارج از مرزهای ایران است و محدودیت نوع خسارت دارد. شامل سرقت کلی و سرقت قطعات نمی‌شود.
  • پوشش حذف استهلاک: برای خودروهای سواری که دارای تخفیف عدم خسارت ۴۵% به بالا هستند.
  • پوشش حذف فرانشیز: بخشی از خسارت که بر عهده بیمه‌گذار است فرانشیز نام دارد. به این معنی که در صورت خسارت، بیمه‌گر همه مبلغ خسارت منهای فرانشیز را پرداخت می‌کند.
بیمه اتومبیل

دریافت خسارت بیمه بدنه

در تصادفی که راننده به‌صورت کامل مقصر تشخیص داده شود و یا زمانی‌که خسارت واردشده به خودروی زیان‌دیده بیش از میزان سقف تعهد مالی مقصر باشد، می‌توان با دنبال کردن مراحل زیر خسارت را از بیمه بدنه دریافت کرد:

  1. اعلام خسارت به شرکت بیمه، حداکثر ظرف ۵ روز از تاریخ حادثه
  2. اعلام حادثه به مراکز پلیس انتظامی، راهور و اخذ کروکی
  3. مراجعه زیان‌دیده به شرکت بیمه برای تشکیل پرونده
  4. انتقال خودرو به تعمیرگاه مجاز یا پارکینگ شرکت بیمه
  5. بازدید خودرو توسط کارشناس بیمه‌گر و ارزیابی خسارت
  6. بازسازی و تعمیر کامل خودرو
  7. بازدید سلامت خودرو توسط کارشناس بیمه‌گر
  8. دریافت چک خسارت از شرکت بیمه

مقایسه کارت طلائی و بیمه بدنه

  • با کارت طلائی جهت تعمیر خودرو فقط باید به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید. ولی در بیمه بدنه شما وجه نقد خسارت را دریافت می‌کنید و می‌توانید به یک تعمیرگاه با خدمات مناسب مراجعه کنید درحالی‌که در نمایندگی عملاً این‌گونه نیست و محدودتر خواهید بود.
  • کارت طلایی بازدید‌های دوره‌ای و خرابی قطعات را تحت پوشش قرار می‌دهد اما بیمه بدنه فقط  خسارت‌های واردشده به خودرو را در جریان تصادفات، واژگونی، انفجار و صاعقه تحت پوشش قرار می‌دهد.
  • در بیمه بدنه بعد از هر خسارت مبلغی به‌عنوان فرانشیز کسر می‌شود. از حادثه اول ۱۰% الی حادثه سوم که ۳۰% است درصورتی‌که در کارت طلایی فرانشیز کسر نمی‌شود.
  • در بیمه بدنه فقط یک‌بار می‌توانید از پرداخت خسارت بدون کروکی در طول زمان بیمه‌نامه استفاده کنید اما این محدودیت برای کارت طلایی وجود ندارد.
  • قیمت بیمه بدنه از کارت طلایی ارزان‌تر است.